Henkinen Irtisanoutuminen Nykyisestä Työstä

Irtisanoutuminen työntekijänä on teknisesti aika helppoa. Ainoastaan määräaikainen työsuhde on haastavampi lopettaa kesken kaiken. Mikään laki ei estä Suomalaista lopettamasta työntekoa halutessaan ja missään työpaikalla ei ole pakko tai edes järkeä kärvistellä, jos työstä ei saa muutakuin palkkaa ja pahaa mieltä. Kuitenkin jostain syystä lähteminen on vaikeaa. Siihen on varmasti useita syitä, mutta yleensä ne liittyvät suomalaisten melko luterilaiseen työmoraaliin, haluun miellyttää työnantajaa, epävarmuuteen tulevasta ja henkilökohtaiseen taloustilanteeseen. Koska teknillinen puoli onnistuu varmasti ja siihen jo löytyvät jo hyvät ohjeet artikkelista 5 askelta irtisanoutumiseen – kuinka irtisanoudut fiksusti ja helposti. Vaikeinta monille on kuitenkin tuon henkisen irtisanoutumisen tekeminen, monet tekijät pitävät meitä jumissa nykytilanteessa. Oli se sitten kuinka hyvä tai huono tahansa.

Kuinka Irtisanoudut Henkisesti Nykyisestä Työstäsi

Koska ajattelumme on energiatehokasta, se monta kertaa alkaa kiertämään täysin samaa rataa ja emme löydä kovinkaan paljon yksin uusia näkökulmia tilanteeseemme. Siksi toisille puhuminen voi olla niin tehokasta, kun arjen huolet painavat päälle. Voit kuitenkin myös itse työstää lukkojasi melko helposti ja tämä artikkeli kertoo sinulle kuinka voit sen tehdä. Harjoituksen voi tehdä itselleen luonnollisella ilmaisutavalla, mutta kirjoittaminen on aika hyvä väline. Jos koet, että piirtäminen voi olla ratkaisusi, niin anna mennä.

Tarvitset:

  • Aikaa  10 – 20 minuuttia
  • Kynän ja paperia.

Onko sinulla nyt edellä mainitut välineet? Hienoa.

Mieltämme ohjaa melko pitkälle meidän aivojemme primitiivisin rakenne, liskoaivo. Liskoaivon tarkoituksena on ohjata meitä pois kivusta ja kohti nautintoa. Kivusta pois pyrkiminen on ollut eloonjäämisen kannalta tärkeämpää, niin monesti negatiiviset ajatukset saavat helpommin tilaa aivoissamme kuin positiiviset. On tärkeää siis tietoisesti pystyä ohjaamaan omaa mielensä keskittymistä oikeisiin asioihin, että saat joitakin tärkeitä päätöksiä liikenteeseen. Jos tuijotat vain tekemisestä aiheutuvaa kipua, et voi oikein edetä asian kanssa. Yksi näistä voi olla irtisanoutuminen nykyisestä työstäsi ja pomon reaktio siihen. Siksi on tärkeää purkaa koko ajatusrakennelma auki, keskittyä olennaiseen ja sitten toimia päättäväisesti. Ei se mikään helppo nakki välttämättä ole, mutta huomattavasti helpompaa kuin aikaisemmin.

Ota kynä ja paperia ja vastaa ensin näihin kahteen kysymykseen

  • Mitä nautintoa saat siitä, että pysyt nykyisessä työssäsi. Listaa ainakin viisi asiaa.
  • Mitä ikäviä ajatuksia liität itse irtisanoutumishetkeen ja sen jälkeiseen aikaan? Listaa ainakin viisi asiaa.

Vastaa ensin, jatka lukemista vasta sitten

Teitkö? Hienoa!

Vastaa seuraavaksi tähän:

  • Perustele miksi kaikki syyt miksi et voi irtisanoutua, ovat oikeasti tekosyitä. Tämän tarkoituksena on kyseenalaistaa omia ajatuksiasi. Aivan samalla tavalla kuin kyseenalaistaisit jonkun toisen ajatuksia, joka olisi samassa tilanteessa.

Vastaa ensin, jatka lukemista vasta sitten

Nyt sinulla on aika hyvä käsitys siitä, että mihin mielesi on kiinnittynyt, mikäli irtisanoutuminen tuntuu vaikealta. Jos ajatuksesi laukkaa pääasiallisesti noiden parissa, on eteneminen asian kanssa tuhottoman vaikeaa.

Vastaa seuraavaksi näihin kolmeen:

  • Mitä nautintoa voisit saada irtisanoutumisen jälkeen? Kuinka elämäsi laatu paranisi välittömästi? Pitkällä aikavälillä? Listaa ainakin viisi asiaa.
  • Jos jäät nykyiseen työsi, mitä siitä seuraa pahimmillaan? Minkä asioiden parissa joudut tuskailemaan päivittäin? Listaa ainakin viisi asiaa.

Vastaa ensin, jatka lukemista vasta sitten

Mahtavaa. Nyt olet käyttänyt arvokkaat 20 minuuttia oman toimintasi helpottamiseen. Tärkeää on, että pidät mielesi fokuksen kahdessa jälkimmäisessä listassa. Kiinnitä ne vaikka näkyvälle paikalle kotiisi ja lue säännöllisesti. Ensimmäisten kolmen kysymyksen tarkoituksena oli kartoittaa nykytilannetta ja lieventää tekemiseen liittyvää tuskaa hiukan.

Kun liskoaivosi mitta tulee täyteen ja saat itsesi viimein irtisanottua, voit jälkeenpäin ihmetellä kuinka yksinkertaista se loppujen lopuksi oli. Oikeastaan koko edeltävän prosessin voi summata seuraavasti: Tule tietoiseksi siitä kaikesta mitä ajattelet, keskitä mielesi ratkaisuihin ja niistä saatavaan nautintoon. Jos mietit aiheeseen liittyviä kiputekijöitä, niin kannattaa silloin miettiä irtisanoutumisen lykkäämisestä aiheutuvaa tuskaa, irtisanoutumisen tuskan sijaan.

Näillä eväillä kohti uusia haasteita.

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave A Response